Το κλειδί της απάντησης είναι απλό... "Αγαπάμε το σχολείο, όταν τα καταφέρνουμε καλά σε αυτό"
Από το πρώτο τους κιόλας ξεκίνημα στους κόλπους του δημοτικού σχολείου, οι νέοι μαθητές καλούνται να διαχειριστούν και να εμπεδώσουν συγκεκριμένες γνώσεις και δεξιότητες προκειμένου να θέσουν τα θεμέλια για το επαγγελματικό τους μέλλον και να επιτύχουν στη ζωή τους. Εντούτοις, αυτό το πρωταρχικό τους βήμα στην εκμάθηση των βασικών γνώσεων (ανάγνωση, γραφή και αριθμητική) δε στέφεται πάντα με επιτυχία και μπορεί να οδηγήσει σε μακροχρόνια κενά.
Σύμφωνα με μελέτη που πραγματοποίησε το Υπουργείο Παιδείας της Γαλλίας σε δεκεπτάχρονους μαθητές το 2016:
• 5,1% έχουν σοβαρές δυσκολίες στην κατανόηση κειμένου.
• 5,7% είναι πολύ αδύναμοι στην ανάγνωση.
Με άλλα λόγια το 10,8% βρίσκεται κάτω από το όριο όσον αφορά στη λειτουργική ανάγνωση. Παρουσιάζει δηλαδή, αδυναμία σύνθετων και πολύπλοκων διανοητικών συσχετισμών (αδυναμία κατανόησης της ανάγνωσης και ισχνή δυνατότητα ανεύρεσης και αναπαραγωγής κειμενικών πληροφοριών).
Πώς να επιτύχουμε στο σχολείο;
Το να καλλιεργήσουμε στο παιδί τη χαρά της μάθησης από πολύ μικρή ηλικία είναι καθοριστικό για τη σχολική του πορεία. Αρκεί να δουλέψουμε ταυτόχρονα σε 3 ξεχωριστούς μα αλληλοσυμπληρούμενους άξονες:
1. Θέλω να μαθαίνω: να κάνουμε το παιδί να αντιληφθεί το κίνητρο της μάθησης.
2. Ξέρω να μαθαίνω: να το κάνουμε να καταλάβει με ποιον τρόπο μαθαίνουμε.
3. Μπορώ να μαθαίνω: να το βοηθήσουμε να αξιοποιεί πολλαπλές ευκαιρίες για μάθηση.
«Τεχνικές μάθησης σε μορφή παιχνιδιού…»
Ποικίλες τεχνικές μάθησης σε μορφή παιχνιδιού μπορούν να χρησιμοποιηθούν για να μαθαίνουμε διασκεδάζοντας. Οι μελέτες καταδεικνύουν πως τα παιδιά εμπεδώνουν ευκολότερα, όταν τα στάδια μάθησης ενσωματώνονται στην καθημερινότητά τους με παιγνιώδεις και διαδραστικές δραστηριότητες. Για παράδειγμα διδάσκουμε ένα μάθημα με τη μορφή τραγουδιού, όπου μαθαίνουμε το «ρεφρέν» απέξω.
Κι αν βέβαια οι τεχνικές μάθησης είναι καταλυτικής σημασίας, εξίσου σημαντικές είναι και οι συνθήκες όπου εκτυλίσσονται τα στάδια μάθησης. Για μια αποτελεσματική απομνημόνευση και εμπέδωση (σε σύντομο χρονικό διάστημα και με διάρκεια), η ικανότητα συγκέντρωσης και προσοχής του παιδιού πρέπει να είναι ανεπτυγμένη. Σύμφωνα με τις στατιστικές του 2017 του Υπουργείου Παιδείας της Γαλλίας, οι μαθητές που τελειώνουν τη β΄ δημοτικού κατακτούν τις γλωσσικές και μαθηματικές τους γνώσεις ανάλογα με το αν η συγκέντρωσή τους εμφανίζεται «στην κατάλληλη στιγμή» ή «ετεροχρονισμένα».
«Η ουσία είναι να διαφυλάττεται η σταθερότητα του προγράμματος…»
Οι μαθητές που δεν έχουν μάθει να λειτουργούν με πρόγραμμα, το γνωστικό τους επίπεδο είναι 30% κατώτερο εν συγκρίσει με τους υπόλοιπους. Με άλλα λόγια το να επιτύχεις στο σχολείο είναι θέμα ρυθμού. Είναι απαραίτητο το πρόγραμμα να οργανώνεται σε συνάρτηση με τα σχολικά καθήκοντα (ώρα ξυπνήματος, γεύματος, χαλάρωσης, ύπνου…). Η ουσία είναι να διαφυλάττεται η σταθερότητα του προγράμματος και να δημιουργούμε τις καλύτερες προϋποθέσεις για αυτό. Ο καλός και επαρκής ύπνος για παράδειγμα παίζει καθοριστικό ρόλο στο ξεκίνημα της μέρας, καθώς ο ανθρώπινος εγκέφαλος έχει ανάγκη ξεκούρασης για να είναι λειτουργικός και αποδοτικός την κατάλληλη στιγμή. Οι επαγγελματίες της εκπαίδευσης ξέρουν καλά πως ο βαθμός συγκέντρωσης των μαθητών είναι πιο ανεπτυγμένος το πρωί παρά το απόγευμα, γι’ αυτό άλλωστε και οι σχολικές παραδόσεις έχουν ρυθμιστεί τα πρωινά.
Μετάφραση - Επιμέλεια: Αναστασία Καλομοίρη
Ref - https://www.sebastien-martinez.com/apprendre-jeune/apprendre-a-l-ecole/