Τρόποι ενίσχυσης θετικής στάσης μαθητή
Στο 1ο μέρος επικεντρωθήκαμε στην ταυτοποίηση της σχολικής φοβίας προσπαθώντας να αποκρυπτογραφήσουμε τις αιτίες της άρνησης του μαθητή να πάει στο σχολείο. Εν προκειμένω θα προτείνουμε τρόπους για να ενισχύσουμε τη θετική στάση του παιδιού μας προς τη σχολική ζωή.
1.Μοιραζόμαστε μαζί του τις δικές μας καλές αναμνήσεις από το σχολείο.
Για παράδειγμα πως γνωρίσαμε τους καλούς μας φίλους, πόσο όμορφα περνούσαμε με τη δασκάλα στο μάθημα της ζωγραφικής, πόση χαρά νιώσαμε όταν μάθαμε ανάγνωση και μπορούσαμε να διαβάζουμε μόνοι μας όποιο βιβλίο θέλαμε κ.λπ. Είναι επίσης σημαντικό να μοιραστούμε και τα δικά μας συναισθήματα την πρώτη μέρα του σχολείου, πως κι εμείς αισθανόμασταν όπως και εκείνο και με ποιον τρόπο αντιμετωπίσαμε τους δικούς μας φόβους.
2.Διαβάζουμε παιδική λογοτεχνία για να ξεπεράσουμε την άρνηση να πάμε στο σχολείο:
Προτάσεις:
• «Τι κάνουν τα πρωτάκια», Αντιόπη Φραντζή, Εκδόσεις Μεταίχμιο
• «Πόσο μ’ αρέσει το σχολείο», Λόρα Χιουζ, Εκδόσεις Μεταίχμιο
• «Η Μίλι, η Μόλι και η πρώτη τους μέρα στο σχολείο» – Gill Pittar – Εκδόσεις Σαββάλας
• «Ο μικρός Φιλιποκ» – Leo Tolstoy – Εκδόσεις Παπαδόπουλος
• «Επιστροφή στο σχολείο» – Μαρία Παπαγιάννη – Εκδόσεις Πατάκη
• «Η πρώτη μέρα στο σχολείο» – Gutman, Claude – Εκδόσεις Σύγχρονοι Ορίζοντες
• «Ο Φώκος νόμιζε ότι μισούσε το σχολείο» – Βαγγέλης Ηλιόπουλος – Εκδόσεις Πατάκη
• «Ο Πίκο το σκαντζοχοιράκι, πάει σχολείο» – Σοφία Παράσχου – Εκδόσεις Ελληνικά Γράμματα
• «Ο νταής του σχολικού» – Μαρία Ρουσάκη – Εκδόσεις Ψυχογιός
• «Η δασκάλα που το κεφάλι της έγινε καζάνι» – Σοφία Μαντουβάλου – Εκδόσεις Πατάκη
• «Ένας αρκούδος στο σχολείο!» – Weston, Carrie – Εκδόσεις Μεταίχμιο
• «Μια τάξη ένα όνειρο» – Ζωή Πατάκη – Εκδόσεις Μίνωας
• «Σώος και αβλαβής από… το σχολείο» – Μαίρη Μεταξά – Εκδόσεις Κέδρος
• «Άριστα 10!» – Βαγγέλης Ηλιόπουλος – Εκδόσεις Πατάκη
• «Τα γυαλάκια της Μαλένας» – Έλενα Αρτζανίδου – Εκδόσεις Ψυχογιός
• “Aχ, αυτή η πρώτη μέρα στο σχολείο” – Απαριώτη Αθανασία – Εκδόσεις Κέδρος
• “Μαυρούλα: Πρώτη μέρα στο σχολείο” – Σκοτ Ρομπ – Εκδόσεις Μίνωας
• “Πρώτη μέρα στο σχολείο” – Costa Nicoletta – Eκδόσεις Μεταίχμιο
• “Η πρώτη μέρα στο σχολείο” – Kirk, David – Εκδόσεις Modern Times
• “Ντόρα, Πρώτη μέρα στο σχολείο” – Σαρα Γουίλσον – Μίνωας
• “Ο Δεινόσαυρος πάει σχολείο” – Duncan Edwards Pamela – Εκδόσεις Πατάκη
• “Ο Τομ πάει σχολείο” – Cristophe Le Masne – Εκδόσεις Παπαδόπουλος
• “Πάκι. Πρώτη μέρα στο σχολείο” – Ρένα Ρώσση Ζαϊρη – Εκδόσεις Μίνωας
• “Ο λύκος πάει σχολείο” -Ελίζαμπεθ Ντιβά – Εκδόσεις Παπαδόπουλος
3. Αφιερώνουμε περισσότερο χρόνο και προσοχή στο παιδί που αρνείται να πάει στο σχολείο.
Σύμφωνα με μαρτυρίες των εκπαιδευτικών, οι μαθητές που συνήθως αρνούνται να πάνε στο σχολείο είναι εκείνοι που περνούν τον περισσότερο χρόνο τους σε κοινότητες-ομάδες και όχι με τους αγαπημένους τους γονείς.
Θα μπορούσατε να μείνετε κάποιες μέρες με το παιδί σας αντί να το στείλετε στο σχολείο ή έστω να περάσετε μαζί του όλο το απόγευμα; Είναι ιδιαίτερα ωφέλιμο για την παιδική ψυχολογία να εφαρμόσετε ένα σύστημα κάρτας-τζόκερ. Το παιδί σας θα έχει το δικαίωμα τρεις φορές το χρόνο να χρησιμοποιήσει την κάρτα του και να μην πάει στο σχολείο (εκτός βέβαια κι αν είναι άρρωστο).
4. Ενισχύουμε στο παιδί μας τη δίψα για μάθηση εκτός σχολείου
Μπορείτε να παρακινείτε το παιδί σας να μαθαίνει από μόνο του σε κάθε ευκαιρία για να διατηρήσει τη φιλομάθειά και τη φυσική του αναζήτηση και περιέργεια για τον περιβάλλοντα κόσμο.
Ενθαρρύνετε το παιδί σας να μάθει μέσα από:
• τα ταξίδια,
• τη μουσική και το τραγούδι,
• τη μαγειρική, τα μαστορέματα και την κηπουρική,
• την ανάγνωση βιβλίων και τον πολιτισμό,
• την κοινωνική ζωή,
• την προσωπική ανάπτυξη (yoga, διαλογισμός, θέατρο, δημιουργική γραφή),
• τις οθόνες (τηλεόραση, διαδίκτυο, ηλεκτρονικά παιχνίδια).
Οι γνώσεις που μπορεί ένα παιδί να αποκτήσει με αυτούς τους τρόπους, μπορούν να χρησιμοποιηθούν μέσα στα σχολικά του μαθήματα αρκεί να τους ξαναδώσουμε χρώμα, γεύση, εικόνα και να τις ξαναζωντανέψουμε με δεξιοτεχνία στο παρόν του παιδιού μας.
Όλες οι παραπάνω προτάσεις είναι απλά κάποια στάδια που πρέπει να εφαρμοστούν ανάλογα με την προσωπικότητα του παιδιού σας. Αποτελούν σε κάθε περίπτωση μια καλή αρχή για να βελτιώσετε την καθημερινότητα ενός παιδιού που αρνείται να πάει στο σχολείο. Αν βέβαια, το παιδί υποφέρει ιδιαίτερα, αν απορρίπτει βίαια το σχολείο, αν κυριολεκτικά αρρωσταίνει ή χάνει την όρεξή του, τότε μάλλον πάσχει από σχολική φοβία και είναι απαραίτητο να συμβουλευτείτε έναν επαγγελματία ψυχολόγο.
Μετάφραση - Επιμέλεια: Αναστασία Καλομοίρη
Comment aider mon enfant en souffrance à l’école ?, Apprendre à éduquer - https://apprendreaeduquer.fr/comment-aider-mon-enfant-en-rejet-lecole/